سال انتشار: ۱۳۹۳
محل انتشار: اولین کنفرانس ملی اقتصاد، مدیریت و فرهنگ ایرانی اسلامی
تعداد صفحات: ۷
نویسنده(ها):
عادله کیارستمی – دانشجوی دوره کارشناسی ارشد مهندسی معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات آیت الله آملی
سیدعلی سیدیان – استادیار گروه معماری دانشگاه مازنداران

چکیده:
در روند طراحی، عوامل متعددی در شکل گیری فضای معماری دخالت دارند چون که انسان دارای قدرت تفکر خلاقانه و منطقی می باشد. ولی به کارگیری به موقع و متعادل این دو است که کاری خلاق و طرحی موفق را به وجود می آورد . پس آموزش مناسب در معماری متکی است به افرادی خلاق. در این مقاله سعی شده است که با بررسی روند مقوله ی یادگیری و چگونگی فکر کردن دانشجویان در سیر از سوال به جواب با درنظر گرفتن فرایند آموزش معماری و همچنین بررسی نقایص احتمالی آموزش طراحی معماری در قالب کارگاهی توجه ویژه شود. در این پژوهش به تحقیق، مشاهده و مطالعات رفتاری و تجارب شخصی و … پرداخته شده است. به همین منظور پرسشنامه ای که این موارد را شامل شود دراختیار استادان و دانشجویان این رشته گذاشته شد و پاسخ گروههای هدف مورد مطالعه قرار گرفت و باتوجه به نتایج آن توصیه هایی برای پژوهش محور شدن طراحی و برنامه ریزی ارائه گردید . همچنین در ارتباط بین پژوهش و طراحی به نظر می رسد مقوله ی پژوهش و توجه به آن در تمام مراحل و روند طرح از مطالعه مقدماتی تا اجرا و انجام کار حس تعلق و مشارکت در طراح را قوت می بخشد، اعتبار کارهای طراحی افزایش می یابد و خلاقیت معمار را گسترش می دهد.