سال انتشار: ۱۳۸۳

محل انتشار: دومین کنفرانس بین المللی مدیریت

تعداد صفحات: ۱۱

نویسنده(ها):

ایرج تاج الدین – کارشناس ارشد مدیریت صنعتی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح – ایران
احمد اللهیاری – کارشناس ارشد مدیریت صنعتی سازمان صنایع دفاع – ایران

چکیده:

در اقتصاد دانش محور کنونی شرکتهای متعددی نوآوری در محصول و ارایه محصول بی همتا را به عنوان استراتژی رقابتی خود برگزیده اند.بررسی ابداعات و اختراعات موفق نشانگر آن است که این شرکتها برای دستیابی به طرح های نوآورانه محصولات به منابع گوناگونی مراجعه می نمایند در این بین بررسی ابداعات ثبت شده و نیز ارتباط اساسی با مشتریان از جایگاه ویژه ای برخوردار است. ظهور رویکردهاو تکنیک های گوناگون برای تحقیقات شیوه شناسایی ضرورتهای اساسی طرح ها را دگرگون ساخته است. در این نوشتار سعی شده است تا با معرفی کاوش متون بعنوان یک ابزار استراتژیک برای شرکتهای نوآور ارزش آن در توسعه کسب و کارها برای شرکتهای ایرانی بررسی گردد و در نهایت چندین مورد انجام شده در ایران و خارج از کشور معرفی گردد. تعیین جهت و سرعت حرکت بخش های مختلف اجتماعی، تکنولوژیک ، اقتصادی و … ارزیابی یک تکنولوژی بمنظور تصمیم گیری در مورد کسب، حفظ و یا توسعه آن و نیز بررسی و ارزیابی ارزش هر یک از مجموعه اختراعات رقبای سازمان از کارکردهای استراتژیک Text Mining می باشد.