سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: هفتمین کنفرانس مهندسی حمل و نقل و ترافیک ایران

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

مسعود جبارزاده – مدرس دانشگاه علوم انتظامی ناجا

چکیده:

دراین مقاله ابتدا سیستم اخذ الکترونیکی عوارض معرفی می گردد سپس با استفاده از مدل محاس به میزان کاهش مصرف سوخت در سیستم ETC که در پروژه Path دانشگاه برکلی ارائه شده است میزان تردد ٬ مدت زمان توقف در عوارضی ٬ مصرف سوخت و میزان آلاینده ها در دو سیستم سنتی و الکترونیکی بررسی می گردد . این بررسی بصورت پایلوت در عوارضی آزاد راه قزوین – زنجان در ا یستگاه مهرشهر انجام گرفته و با آخرین داده های تردد در این ایستگاه که از شرکت ملی آزادراه قزوین – زنجان اخذ گردیده میزان صرفه جوئی در سوخت و آلاینده ها محاسبه شده و تاثیر اخذ عوارض الکترونیکی بر کاهش آلودگی تعیین و در پایان پیشنهاداتی جهت بهبود در امر حمل و نقل و کاهش آلودگی زیست محیطی ارائه می گردد .