سال انتشار: ۱۳۸۳

محل انتشار: اولین کنفرانس بین المللی مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

کورش زیارتی – استادیار بخش مهندسی و علوم کامپیوتر دانشگاه شیراز
الهام پروین نیا – عضو هیئت علمی گروه کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد

چکیده:

یکی از راههایی که شرکتهای کوچک می توانند بوسیله آن در مقابل شرکتهای بزرگ به رقابت بپردازند، همکاری اتحاد با سایر موسسات و شرکتهای مرتبط می باشد. این اتحاد مستلزم منسجم و متعهدانه و با توجه به منابع مالی، انسانی و مواد اولیه مورد نیاز شرکتهاست. در صورتیکه این گروه همکاری همانند یک شرکت واحد به نظر بیاید به آن سازمان مجازی گفته می شود. از انجا که شکل گیری یکسازمان مجای بدون در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی شرکا انجام میپذیرد، لذا در اکثر موارد برای شرکای تجاری ارتباطات رو در رو بسیار مشکل و گاها غیر ممکن است. به همین دلیل ابزارهای ICT مهمترین نقش را در حیات سازمان مجازی و ادامه همکاری شرکا بازی می کنند. بدین گونه که هر یک از شرکا از طریق رد و بدل کردن پیغامها با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. در این مقاله ابتدا سازمان مجازی و ویژگی ها آن مطرح می گردد. سپس لزوم وجود استاندارد در ارتباطات بین شرکتها مورد بررسی قرار گرفته و معیارهای ارزیابی ارتباطات بیان می گردد.پس از آن تکنولوژیهای ارتباطات بین شرکتها و چند استاندارد معروف ارتباطی مانند EBXML , RosettaNet, CXML بررسی می گردند.