سال انتشار: ۱۳۸۰

محل انتشار: همایش نقش فناوری اطلاعات در اشتغال

تعداد صفحات: ۱۶

نویسنده(ها):

جعفر عزیزی – دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه علامه طباطبائی

چکیده:

ابتکار و نوآوری در هر زمینه ای مستلزم تلاش در جهت ارتقا دانش و آموزش در آن زمینه است. فناوری که در نتیجه ابتکار و نوآوری است، از ترکیب علم و عمل حاصل می شود و بر تولید و اشتغال از جهتهای مختلف تاثیر می گذارد. فناوری اطلاعات،(IT) نیز از توانمندترین فناوریها در ایجاد خلاقیت و نوآوری است. در سالهای اخیر توجه زیادی به این فتاوری شده و تاثیرات آن بر تولید و ارائه خدمات و اشتغال از جنبه های گوناگون مورد بررسی قرار گرفته است که از آن جمله می توان پژوهش جهت پیشرفت فناوری و افزایش میزان و کیفیت تولیدات و خدمات و دیگری ارتقا بهره وری شغلی و توسعه منابع انسانی نام برد.موضوع مورد مطالعه ما نقش IT در توسعه منابع انسانی و افزایش بهره وری شغلی می باشد که بدین منظور تاثیرات IT در بخش خدمات و افزایش بهره وری را مورد بررسی قرار می دهیم. مطلب رابا معرفی انواع اتوماسیون بکار رفته در خدمات که بوسیله دیوید کالییر (David Collier) مطرح شده است شروع می کنیم و پس از آن نقش IT در خدمات و چارچوب استفاده از اطلاعات در استراتژی رقابتی مطرح می شود. افزایش بهره وری که یکی از اجزای این چارچوب می باشد به همراه دو تکنیک ۱- وضعیت موجودی (Inventory Status) 2- واکاوی پوشش داده ها (DEA) با مثالهای واقعی تشریح می گردد. در ادامه برای روشن شدن نقش IT در منابع انسانی و افزایش بهره وری شغلی از نتایج یک مطالعه موردی (Case Study) که بوسیله تی بون و گنشان(T.Boone &R.Ganeshan) در یک سازمان طراحی مهندسی انجام شده است، استفاده می کنیم. در این قسمت با توجه به منحنی های فراگیری سازمانی در خدمات و نقش IT بر بهره وری، فرضیاتی بیان شده است که نقش دو نوع فناوری اطلاعات (IT) بر بهره وری را بررسی می کنند.۱-
PMS که صرفا اطلاعات را ذخیره و توزیع می کند. ۲- Audo CAD در فرآیند ارائه خدمت شرکت می کند و تغییراتی در آن حاصل می کند. سپس نتایج را با استفاده از رگرسیون دو جمله ای منفی و ضریب تشخیص(R2) ارزیابی می کنیم و در انتها نتیجه گیری صورت می گیرد.