سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: دومین کنفرانس بین المللی RFID

تعداد صفحات: ۱۵

نویسنده(ها):

علی عباسی رائی – مرکز ملی شمارهگذاری کالا و خدمات ایران
همت مرادقلندری – مرکز ملی شمارهگذاری کالا و خدمات ایران
عیسی نخعی کمال آبادی – مرکز ملی شمارهگذاری کالا و خدمات ایران

چکیده:

در طول چند سال اخیر, تغییرات بسیار شگرف و وسیعی در سطح سازمانهای فعال در کسب‌و‌کار جهانی رخ داده است. با جهانی شدن بازارها و فشردگی روزافزون رقابت در فضای اقتصادی جدید, سازمانها ابتدا دریافتند که برای بقاء در این بازارها, باید بتوانند همگام با تغییرات پیشرفت و تغییر کنند. پس از مدتی سازمانها به این نتیجه رسیدند که برای موفق بودن در بازار, نه تنها باید خود سریع و چابک باشند,بلکهباید تامین‌کنندگان آنها و نیز شبکه توزیع محصولاتشان, دارای هماهنگی بالا و انعطاف مناسب باشد. مجموعه این طرز تفکر باعث شکل‌گیری مفاهیم "مدیریت زنجیره تامین" در سالهای دهه قبل گشت. با ظهور تکنولوژیهای پیشرفته الکترونیکی در سالهای اخیر, استفاده از این ساز‌و‌کارهای الکترونیکی برای پیشبرد اهداف زنجیره تامین(عرضه) مورد توجه مدیران صنایع قرار گرفت و این ابزارها قدرت فوق‌العاده خود را در یکپارچه‌سازی فرایندهای زنجیره عرضه و کاهش هزینه‌ها, افزایش سرعت تحویل محصول به مشتری و ارائه اطلاعات سودمند بصورت همزمان نشان دادند. مدیریت زنجیره تامین دارای سه فرایند عمده و اصلی می باشد که عبارتند از: مدیریت اطلاعات, مدیریت لجستیک و مدیریت روابط, که در آن مدیریت اطلاعات نقش مهم و موثری را در کل مدیریت زنجیره تامین و همچنین بهبود عملکرد آن بازی می کند. این مقاله در صدد است تا علاوه بر معرفی سیستم شناسایی با امواج رادیویی RFID , نقش این تکنولوژی را به عنوان "بزرگترین انقلاب در عرصه لجستیک و زنجیره تامین پس از انقلاب اینترنت درسال۱۹۹۰", در مدیریت اطلاعات در تمام اعضای زنجیره تامین صنعت لوازم خانگی بررسی و به مفاهیم موجود برای بررسی و تحلیل روابط میان شرکاء (خریداران و تامین کنندگان)بپردازد.