مقاله نوآوري هاي سهروردي در باب «ملاک نيازمندي معلول به علت» که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در پاييز ۱۳۸۹ در انديشه ديني از صفحه ۵۳ تا ۶۲ منتشر شده است.
نام: نوآوري هاي سهروردي در باب «ملاک نيازمندي معلول به علت»
این مقاله دارای ۱۰ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله امکان ماهوي
مقاله امکان فقري
مقاله سهروردي
مقاله علت
مقاله معلول

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: ارشدرياحي علي
جناب آقای / سرکار خانم: قاسمي مقدم خديجه

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
ابن سينا ملاک نيازمندي معلول به علت را امکان ماهوي آن مي داند، ولي ملاصدرا با نقد امکان ماهوي، امکان فقري را بر جاي آن نشانده، عين ربط بودن موجودات به باري تعالي را نتيجه مي گيرد. اما آيا سهروردي نيز همانند ابن سينا، ملاک نيازمندي معلول به علت را امکان ماهوي ماهيات مي انگارد يا قبل از ملاصدرا و همانند او، فقر في نفسه انوار را ملاک نيازشان به علت مي داند. در اين مقاله، ثابت شده است که سهروردي در مواضع بسياري از آثار خود، ملاک نيازمندي انوار به علتشان را فقر في نفسه آن ها مي داند. در نظر او، ذات انوار چيزي به جز نور بودن آن ها نيست که همانند اشعات و اشراقاتي از نورالانوار ظهور يافته اند. اين عقيده او، دو نتيجه زير را به دنبال دارد: ۱٫ عين ربط بودن موجودات به باري تعالي، ۲٫ توحيد افعالي، زيرا وقتي که موجودات در ذاتشان مستقل از علت هستي بخششان نباشند، در فعل خود نيز از او مستقل نخواهند بود، بنابراين فاعل حقيقي عالم خود نورالانوار است.