سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: هفتمین کنفرانس مهندسی حمل و نقل و ترافیک ایران

تعداد صفحات: ۲۲

نویسنده(ها):

محمدعلی صندیدزاده – استاد و عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی راه آهن دانشگاه علم و صنعت
میثم اسکندری – کارشناسی ارشد مهندسی راه آهن برقی دانشگاه علم و صنعت

چکیده:

همواره با ورود ایده های نو از عرصه تئوری به عرصه صنعت ٬ تکنولوژی های پیشرفته تری به منظور پیشبرد اهداف انسانها فراهم می شود . در عرصه استفاده از نوآوری های علمی در محیط صنعتی شرکتهای مختلفی فعال هستند ک ه یکی از پیشگامان آنها بخصوص در عرصه حمل و نقل ریلی شرکت هیتاچی می باشد . شرکت هیتاچی به عنوان یک مجموعة صنعتی گسترده ٬ دارای فعالیت های زیادی برای برآوردن نیاز شرکتهای راه آهن می باشد و راه حلهای مبتکرانه ای را درزمان لازم انجام می دهد . به نظر بسیاری از متخصصان استفاده از مترو و مونوریل که دارای ظرفیت حمل و نقل مناسبی در نواحی شهری هستند ٬ دارای هزینه احداث نسبتا کم می باشند . شرکت هیتاچی در زمینه این سیستمها که برای قرن ۲۱ بسیارمناسب می باشند و نیز سیستم قطار maglev بسیار فعال بوده و آزمایشات زیادی در ا ین مجموعه در این زمینه انجام شده یا در حال انجام است . همچنین سیستم های کنترل بهره برداری ٬ تکنولوژی مهم دیگری است که برای ایمنی و بهره برداری به موقع و مناسب ٬ در راه آهن و نیز در این شرکت در حال توسعه می باشد . به علاوه شرکت در زمینه هایی از قبیل تولید انواع وسائل نقلیه ریلی ٬ سیستم های سیگنالینگ جدید ٬ سیستمهای کنترل کج شدن قطار ٬ سیستمهای اطلاعاتی ٬ نیرو ٬ تبدیل انرژی و . . . در راه آهن عمل می کند . همچنین یکی از علوم جدید که به سرعت کاربرد خود را در عرصه های مختلف
توسعه می دهد ٬ دانش منطق فازی می باشد که همانند سایر زمینه ها در صنعت حمل و نقل ریلی نیز به سرعت در حال استفاده است . از جمله الگوریتم های فازی و کاربردهای الگوریتمهای فازی در کنترل اتوماتیک قطار و طرحهای کنترل کج شدن قطار از جمله این نو آوریهای علمی در عرصه صنعت حمل و نقل ریلی می باشد .