سال انتشار: ۱۳۸۷

محل انتشار: سومین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک

تعداد صفحات: ۵

نویسنده(ها):

محمد واعظی نژاد – کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک، دانشگاه امام حسین (ع)
جعفر صادقی – کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک ، دانشگاه امام حسین (ع)

چکیده:

یکی از ابعاد مهم استراتژی تکنولوژی ، دسترسی به منابع تکنولوژی و ایجاد بسترهای مناسب نوآوری است. شرکت ها و کشورهایی که تکنولوژی را به عنوان مهم رقابت در نظر گرفته اند. برای توسعه تکنولوژی برنامه های منسجمی را اتخاذ کرده اند. در سالیان اخیر مقوله هائی چون مدیریت تکنولوژی ، پیش بینی و استراتژی های تکنولوژی ، تحقیق و توسعه و مدیریت نوآوری بیشتر از گذشته مورد توجه صنایع داخلی قرار گرفته است. مدیریت نوآوری نیز به عنوان فرآیندی است که بخش اعظمی از توسعه تکنولوژیکی شرکت ها را از جمله ایده پراکنی ، اختراع ، تحقیق و توسعه ، بازاریابی و تولید شامل می شود. در این مقاله با مقایسه و بررسی استراتژی های تکنولوژی و بیان نقاط و قوت و ضعف آنها در داخل کشور، از "نوآوری باز"به عنوان استراتژی کلیدی شرکت های تکنولوژی بنیان داخلی برای حضور در بازارهای داخلی و خارجی نام برده شده است.