سال انتشار: ۱۳۸۷

محل انتشار: سومین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک

تعداد صفحات: ۱۴

نویسنده(ها):

محمدرضا عاطفی – عضو هیئت علمی دانشگاه و رییس هیئت مدیره گروه ناب
مسعود نخستین –

چکیده:

در بررسی و پیمایشی که در سال ۲۰۰۳ توسط دانشگاه کرانفیلد صورت گرفته است، ۴۶ درصد سازمانها یک فرایند رسمی مدیریت عملکرد را بکار گرفته اند. ۲۵ درصد این سازمانها شکلی از مدیریت کیفیت فراگیر را به عنوان سیستم اصلی مدیریت عملکرد خود استفاده کرده اند، و ۷۵ درصد دیگر نیز از یک سیستم مدیریتی مبتنی بر کارت امتیازی متوازن استفاده می کنند. انجمن مدیریت حسابداری امریکا نیز گزارش داده است که کارت امتیازی متوازن با اختلاف بسیار زیاد نسبت به سیستم های مبتنی بر مدیریت کیفیت (همانند مالکوم بالدریج، مدل تعالی EFQM و شش سیگما) یا سیستم های مبتنی بر مدیریت مالی ( ارزش افزوده اقتصادی)، سیستم پیشرو برای مدیریت عملکرد شرکت است. در این مقاله از رویکرد جدید کارت امتیازی متوازن برای ایجاد یک سیستم مدیریتی، در راستای حل یکی از بزرگترین مسئله مدیران استفاده شده است. این مسئله متصل کردن استراتژی به عملیات برای دستیابی به یک مزیت رقابتی است.