سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: نخستین کنفرانس بین المللی مدیریت زنجیره ی تامین و سیستم های اطلاعات

تعداد صفحات: ۲۴

نویسنده(ها):

فرزاد نظری – دانشجوی کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات ( گرایش تجارت الکترو

چکیده:

در جهان امروزی بر اساس دو اصل مهم اقتصادی " صرفه جویی های ناشی از تولید " و " صرفه جوییهای ناشی از مقیاس " ، تخصص گرایی و تقسیم کار اهمیت فراوانی پیدا کرده است و هریک از کشورها یا مناطق مختلف ، با توجه به مزیتهای نسبی ، تولید یک یا چند محصول خاص را در دستور کار خود قرار داده اند . کشورها زمانی میتوانند از مزایای تقسیم کار اقتصادی بهره مند شوند که محصولات تولیدی آنها به موقع به مراکز مورد نیاز حمل شوند و متقابلا کالای مورد نیاز آنها نیز در زمان مناسب وارد شوند . در این فرایند ، نقش و اهمیت لجستیک بین الملل و مدیریت زنجیره جهانی تدارکات به خوبی نمایان میشود . بدیهی است ، اگر کوچکترین خللی در این زنجیره ایجاد شود بسیاری از فعالیتهای تولیدی متوقف خواهد شد و در مورد کالا های حیاتی و ضروری ، لطمات جبران ناپذیری وارد میشود . حمل و نقل جزء اصلی و تفکیک ناپذیر در لجستیک بین الملل میباشد . گستردگی کشورها در پهنه گیتی و لزوم بهره مندی آنها از کالای مورد نیاز در زمان مناسب ایجاب میکند که حمل و نقل در مدیریت لجستیک بین الملل از جایگاه ویژه ای برخوردار باشد و طیف متنوعی از انواع حمل ونقل جاده ای ، ریلی و هوایی و به عبارتی حمل ونقل چند وجهی در خدمت لجستیک بین الملل باشد . با توجه به نقش و اهمیت مدیریت لجستیک در جهان امروز از یک سو و نو پا بودن این تخصص از سوی دیگر و ارتباط تنگاتنگ آن با مقوله حمل و نقل ، لزوم آشنایی آن برای شرکتها و متخصصان پیش از پیش نمایان میشود . در این مقاله در ابتدا نگاهی کوتاه به بحث مدیریت زنجیره تامین داریم . سپس لجستیک، مدیریت لجستیک ، لجستیک بین الملل و به طور مبسوط تری لجستیک الکترونیک را معرفی و در انتها به مفاهیم مدیریت زنجیره جهانی تدارکات خواهیم پرداخت .