سال انتشار: ۱۳۷۸

محل انتشار: اولین کنفرانس زمین شناسی مهندسی و محیط زیست ایران

تعداد صفحات: ۱۳

نویسنده(ها):

سید نعیم امامی – عضو هیات علمی مرکز تحقیقات منابع طبیعی و اموذ دام استان چهارمحال بختیاری

چکیده:

درراستای زدودن غبارفقرومحرومیت ازچهره استان چهارمحال و بختیاری و به منظور خارج کردن این خطه ازبن بست جغرافیایی و ارتباط آن با استان خوزستان احداث جاده استراتژیک شهرکرد – مسجد سلیمان به عنوان دومین محور ارتباطی شهرکرد – خوزستان پس ازانقلاب اسلامی و بویژه بعدازسال ۱۳۷۰ باجدیت پیگیری شد به نظر می رسد که باتوجه به حجم عملیات صورت گرفته ردخلال سالهای اخیر و پیش بینی های انجام شده توسط کارفرما و پیمانکاران طرح این مسیر تا سال ۱۳۸۰ به بهره برداری برسد این جاده مواصلاتی ازشمال شرق شهرکرد وارد استان شده و پس ازگذر ازبخشهای مرکزی درمحل تنگ بهشت آباد به سمت شمال غرب و ازدامنه جنوبی ارتفاعات سالدارون و زردکوه عبور می کند طول کلی این مسیر ازشهرکرد تا مسجد سلیمان ۳۵۰ کیلومتر می باشد محور یاد شده ازتنگ بهشت آباد تا دوراهی خوزستان درمنتهی الیه استانچهارمحال و بختیاری باطولی فراتر از۱۳۰کیلومتر دامنه های نسبتا پرشیب تا پرشیب متشکل ازسازندهای زمین شناسی دوران دوم سوم و ابرفتهای عهد حاضر را درمی نوردد شیب این دامنه ها دربخش اعظم طول مسیر فراتر از۲۵درصد بوده و عمدتا درمحل گذر جاده ضخامتهای قابل توجهی ازمواد و مصالح دانه ریزومتوسط رخنمون دارند که به واسطه بریدگی جاده قابل مشاهده و مطالعه اند