سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: سومین کنگره ملی مهندسی عمران

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

عبدالهاشم حسن نیا – مدیر کل راه و ترابری استان اصفهان
سهراب محمدیان – معاون راه روستایی اداره کل راه و ترابری استان اصفهان

چکیده:

یکی از مهمترین چالش های مسئولین عملیات ساخت و نگهداری راهها ( خیابان ها، بزرگراه ها و فرودگاهها) ،‌هزینه بالای اجرای روکش های بتن آسفالتی و بالاخص هزینه نگهداری مستمر آنهاست. همچنین عمر مفید و قابل بهره برداری از روکش آسفالت نیز مساله حائز اهمیتی است که بطور مستقیم بر بودجه سالانه و هزینه ای این بخش تاثیر گذار است. حتی با توجه به اینکه در خصوص طرح اختلاط مصالح و ساخت آسفالت با کنترل کیفیت بالا تلاشهای گسترده ای صورت می گیرد، لیکن عدم توجه به کوچکترین مساله در طرح یا اجرا، بطور مستقیم عمر لایه را به مخاطره می اندازد. حرکت به سمت استاندارد سازی کارخانجات تولید آسفالت، استفاده از تکنولوژی نوین، دستگاههای پخش کننده جدید و استفاده از مصالح اصلاح شده در پروژه های روکش آسفالت از مهمترین الزامات این صنعت به شمار می روند تا بتوان تضمینی برای عمر سرویس روسازی در سطح کشور را فراهم نموده و در عین حال با کاهش هزینه های این بخش، بازار رقابت برای استفاده از تکنولوژی جدید را در این عرضه گشود. این مقاله یکی از سیستم های مناسب روکش آسفالتی اصلاح شده بنام سیستم Micro-Surfacing (MS را تشریح نموده و شیوه ساخت و اجرای صحیح آن را بر اساس توصیه استانداردهای کشورهای اروپایی ابداع کننده این سیستم به تفصیل بیان می کند.