سال انتشار: ۱۳۸۳

محل انتشار: پنجمین کنفرانس بین المللی مدیران کیفیت

تعداد صفحات: ۱۶

نویسنده(ها):

هدی خادمی زنجانی – سرممیز ثبت شده IRCA، مدیر دفتر ایران موسسه صدور گواهینامه ICL

چکیده:

ناگفته پیداست که رمز موفقیت یک مقاله ، تنها در شناسایی دقیق نیازهای مخاطبین و پاسخگویی موثر به آنها خلاصه می شود. مرور تجربیات سالهای گذشته نشان می دهد که ارائه مباحث تئوریک و کلیشه ای (که در اکثر کتابها و مقالات مرتبط با موضوع کیفیت و استانداردهای ایزو نیز آورده شده اند) ،کمتر مورد توجه و استقبال حاضرین در کنفرانس مدیران کیفیت قرار گرفته و در عوض هر بار که مطالب کاربردی در قالب یک مقاله ارائه گردیده ، بیشتر توانسته با مخاطبین خود ارتباط برقرار نموده و نظر مساعد آنان را جلب نماید. این مقاله نیز همچون مقالات قبلی نگارنده که در کنفرانس های پیشین مدیران کیفیت ارائه گردیدند ، با دیدگاهی کاملاً کاربردی تهیه گردیده و پاسخگویی به نیازهای ویژه مدیران کیفیت را در یکی از حوزه های اصلی استاندارد ISO 9001:2000 هدف قرار داده است.
نگارنده بواسطه ماهیت شغلی خود از سازمانهای تولیدی و خدماتی بسیاری بازدید نموده و سیستم کیفیت آنها را مورد ارزیابی قرارداده است. در اکثر این بازدیدها ، متأسفانه این واقعیت تلخ به چشم می خورد که عمده کاربران استاندارد هنوز نتوانسته اند “اهداف کیفیتی” را با لحاظ کردن کلیه ابعاد و جوانب و بطور منطقی تعریف نمایند. لذا نگارنده در قالب این مقاله و ضمن توجه دقیق به نیازهای مخاطبین خود (مدیران کیفیت ، مشاوران و ممیزان حاضر در کنفرانس) ، بازبان ساده و بکمک مثالهای کاربردی به تشریح ظرایفی خواهد پرداخت که می بایست در هنگام تعیین اهداف کیفیتی مد نظر قرار گیرند تا ضمن پاسخگویی به خواسته های استاندارد مرجع ، ارتقاء کارایی و اثربخشی سیستم کیفیت نیز تضمین شود.
مطالعه دقیق این مقاله به کلیه کسانی که در جستجوی راههای بهینه سازی عملکرد سازمان خود هستند قویاً توصیه می شود. با توجه به ماهیت موضوع مورد بحث ، به جرأت می توان گفت که کلیه حاضرین در کنفرانس ، صرفنظر از نوع و زمینه فعالیت سازمانشان ، قادر خواهند بود از مفاهیم مورد بحث در این مقاله استفاده نمایند. پس تا انتهای بحث این مقاله را دنبال کنید.