مقاله هوش عاطفي و رهبري سازماني که چکیده‌ی آن در زیر آورده شده است، در تابستان ۱۳۸۷ در چشم انداز مديريت بازرگاني (چشم انداز مديريت (پيام مديريت)) از صفحه ۴۱ تا ۵۷ منتشر شده است.
نام: هوش عاطفي و رهبري سازماني
این مقاله دارای ۱۷ صفحه می‌باشد، که برای تهیه‌ی آن می‌توانید بر روی گزینه‌ی خرید مقاله کلیک کنید.
کلمات مرتبط / کلیدی:
مقاله رهبري
مقاله عملکرد
مقاله هوش عاطفي

نویسنده(ها):
جناب آقای / سرکار خانم: لاجوردي سيدجليل

چکیده و خلاصه‌ای از مقاله:
هوش عاطفي، عاملي براي تمايز مديران عالي و مياني است. پايه و اساس هوش عاطفي، خودآگاهي است. هوش عاطفي مجموعه گسترده اي از مهارت ها و خصوصيات فردي را در برمي گيرد. افراد با داشتن اين آگاهي ها مي توانند عواطف و رفتار خود را بهتر کنترل کنند، ديگران را به خوبي درک کنند، و با آن ها ارتباط بگيرند.
تحقيقات نشان مي دهند، مديران عالي اجرايي موثر، قابليت هاي عاطفي بيشتري نسبت به ساير مديران دارند. ارتباط بسيار خوبي با مديران، کارکنان و سايرين برقرار مي کنند و از اعتماد به نفس و نفوذ زيادي برخوردارند. هم چنين، مديران داراي استعداد بالا از ديد همکاران و سرپرستان خود نمرات بهتري مي گيرند، در حالي که از ديد کارکنان شايستگي چنين نمراتي را ندارند. تفاوت هايي در مديران زن و مرد نيز در اين خصوص ديده مي شود. در مورد هوش عاطفي و تفاوت هاي شغلي، نتيجه مستندي به دست نيامد. نتايج حاصل از اين تحقيق در انتخاب و بهبود عملکرد مديران کاربرد دارد.