سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: نهمین کنگره سراسری همکاریهای دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه

تعداد صفحات: ۱۳

نویسنده(ها):

علی عطافر – عضو هیأت علمی گروه مدیریت – دانشکده علوم اداری و اقتصاد – دانشگاه اصفها
اکبر نیلی پورطباطبائی – عضو هیأت علمی گروه فناوری اطلاعات و مهندسی صنایع – مجتمع دانشگاهی فنا

چکیده:

سند چشم انداز جمهو ری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است . در این چشم انداز بیست ساله ایران در آستانه پیوستن به اقتصاد جهانی است . عضویت در سازمان تجارت جهانی به منزله رسمیت در ورود به اقتصاد رقابتی می باشد که در آن اقتصاد کشورها به یکدیگر متصل خواهند شد . دولت در جهت کوچک سازی سازمان ها و شرکت ها ی خود گام بر می دارد تا زمینه لازم برایکاهش انحصارات را فراهم آورد و لذا توسعه و گسترش بخش خصوصی امری اجتناب ناپذیر است . با پیشرفت و توسعه فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی ،کشور مواجه با شکست حصار های زمان و مکان شده و محوریت بیش از پیش دانش امری غیر قابل انکار می گردد . در مسیر تحقق آرمانها و اصول قانون اساسی در چشم انداز مذکور و موفقیت در اقتصاد رقابتی ،جامعه نیاز به نیروی انسانی متحولی دارد . دانشگاه ها و هیات های امنا که در راس مسؤلیت هرم تصمیم گیری آنها قرار دارند در ایجاد چنین تحولی بنیادین نقش اساسی ایفا می کنند ، بنا بر این ، تحول در دانشگاه ها مستلزم تحول درهیات های امنا می باشد . دانشگاه های موجود و هیات های امنای آنها برای زمان حال و آینده طراحی نشده و استقرار نیافته اند زیرا وظایف ،نگرش و بینش آنها معطوف به سالهای اولیه بعد از انقلاب اسلامی است و جا دارد که هیات های امنا بعنوان نقطه عطف و به تبع آنها دانشگاه ها ، در مسیر آینده خیز های لازم را بر دارند .
در این مقاله ، وضعیت موجود هیات های امنای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور ، نیازها و ضرورت های آینده و مقایسه با هیات های امنای دانشگاههای موفق و معروف جهان در سه حیطه رسالت ، ساختار ، وظایف و مسؤلیت ها مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته و پیشنهاد های لازم ارائه شده اند