سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات

تعداد صفحات: ۱۶

نویسنده(ها):

مهرزاد سرفرازی – عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لارستان
غلامرضا معمارزاده – عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
امیر قربانی – عضو باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی

چکیده:

امروزه با ورود به هزاره سوم و شروع عصر مجازی و با قدم نهادن به حیطه نانوتکنولوژی و ظهور تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات،جوامع دچار تغییرات بنیادین و اساسی شده اند. ایجاد شهر الکترونیک و قدم گذاشتن درمرحله تکنولوژی اطلاعات نیز یک فرصت انکار ناپذیر است. شهر الکترونیک دسترسی الکترونیکی شهروندان را به شهرداری اداره دولتی، بنگاه های اقتصادی و کلیه خدمات شهری را به صورت شبانه روزی فراهم می کند. پیام پنهان در استاندارد شهروند الکترونیکی این است که اگر به زودی یک شهروند الکترونیک نباشید، اساسا شهروند به حساب نمی آیید. پاسخ به نیازهای شهروندان یکی از مهمترین وظایف دولتهاست، ایجاد دولت الکترونیک در این زمینه یکی از نیازهای اساسی جوامع به شمار می آید. دولت الکترونیک در بر گیرنده توسعه و بکارگیری زیر ساختهای اطلاعاتی و همچنین تدوین اجرای سیاست ها، قوانین و مقررات لازم برای تسهیل عملکرد جامعه اطلاعاتی و دیجیتالی است. مفهوم شهرداری الکترونیک به میزان زیادی با مفهوم دولت الکترونیک عجین است، شهرداری الکترونیک امکان دسترسی شهروندان به پایگاه های داده خدمات شهردای، به صورت ۲۴ ساعته و هفت روز هفته را فراهم می آورد. در ترسیم نمودار سازمانی دولت وشهرداری الکترونیکی و بررسی استراتژیک چگونگی تجزیه و تحلیل به کار گیری فناوری مدرن تکنولوژی انتقال اطلاعات در ساختار شهرداری، اولین و بنیادی ترین موضوع قابل بحث چگونگی تدوین یک استاندارد قابل قبول درون وبرون سازمانی، در بحث اعتمادسازی الکترونیکی است . در این مقاله به بررسی مفهوم دولت الکترونیک و نقش آن در استقرار شهرداری الکترونیک می پردازیم. و تا حد امکان سعی می کنیم این موضوع را تبیین و ارائه کنیم.