سال انتشار: ۱۳۸۲

محل انتشار: سومین همایش موتورهای درونسوز

تعداد صفحات: ۱۲

نویسنده(ها):

رضا سلطانی – شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو (ایپکو)
سیدعلی جزایری – استادیار دانشکده مکانیک دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

چکیده:

به منظور تحلیل یاتاقان های متحرک موتورهای احتراق داخلی نرم افزاری توسط نویسنده مقاله نوشته شده است که BEARDYN نامیده می شود. در این مقاله یاتاقان های نتحرک موتور پیکان توسط این نرم افزار مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. حالت تمام بار و حداکثر دور مجاز، بحرانی ترین حالت از نظر نیروهای وارد به یاتاقان و حداقل ضخامت لایه روغن می باشد. در یاتاقان های متحرک موتور پیکان ۱۶۰۰cc حداقل ضخامت لایه روغن (در تمامی دورها غیر از ۱۵۰rpm) در زاویه تقریبا ثابتی رخ می دهد. این امر باعث ایجاد سایش موضعی در یاتاقان و احتمالا گریپاژ کردن یاتاقان می گردد. کاهش قطر یاتاقان تاثیر بسزایی در کاهش توان یاتاقان ضخامت لایه روغن دارد اما تاثیر چندانی روی دمای روغن ندارد. افزایش لقی شعاعی در کمینه کردن توان اتلافی و دمای روغن نقش مهمی دارد.