سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: ششمین همایش مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن

تعداد صفحات: ۲۱

نویسنده(ها):

حسین عموزاد خلیلی – دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع ، گروه مهندسی صنایع ، دانشکده تحص
الهام پورقمری علمداری – دانشجوی کارشناسی مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی صنایع ، دانشگاه تبریز

چکیده:

در سطحکلان پذیرش و انتقال تکنولوژی از اجزاو اهداف اساسی برنامه های توسعه بوده و باید برنامه ها و سیاست گذاری ها به سوی یادگیری تکنولوژی و افزایش دانش فنی به عنوان استراتژی توسعه تکنولوژی تمرکز داده شود. با توجه به توسعه روز افزون فناوری و سرعت اعجاب آور تغییرات سازمانی دنیای امروز، سازمان ها نیازمند بکار گیری روش های نوین توسعه و بهینه سازی فرآیند ها و شکار نظریه های نو جهت تطابق با نیازهای کسب و کار می باشند. لذا نجات از بحران، بقادر آینده، پیشتازی در عرصه رقابت و رسیدن به کلاس جهانی می تواند ماحصل این رویه باشد. در این مقاله توسعه و بسط تکنولوژی، استراتژی هایی که اساس رقابت بین المللی را پایه گذاری و فراهم ساخته مورد بحث قرار گرفته است. نقش عواملی چون حمایت ها و برنامه ریزی های دولت، دیدگاه مدیریت، آموزش و انگیزه کارکنان، نیاز مشتریان و مطالعه رقبا نیز بررسی گردیده. برخی از استراتژی ها و راهکارهای رقابتی برای بکارگیری شرکت ها و سازمان های داخلی جهت تعالی سازمان و کمک به توسعه ملی، ایجاد رقابت های جدید، پایداری و ارتقای کلاس جهانی شرکت ها و موسسات نیز عنوان شده است.