سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: چهارمین همایش ملی تجارت الکترونیک

تعداد صفحات: ۱۲

نویسنده(ها):

جلال حاجی علی اکبری – دانشجوی کارشناسی ارشد IT، گرایش تجارت الکترونیکی دانشگاه شیراز و رئیس ا
سیدحسین پاریاب – دانشجوی کارشناسی ارشد IT، گرایش تجارت الکترونیکی دانشگاه شیراز مدیرگرو

چکیده:

در بسیاری از کشورها، شرکت ها و افراد فعال در زمینه تجارت بین المللی بمنظور انجام فرآیندهای صادرات،واردات و لجستیک کالا و خدمات خود ناچارند حجم عظیمی از اطلاعات و اسناد را مرتبا" وبرای هر بار فعالیت تجاری ، دراختیارمراجع دولتی و غیر دولتی قرار دهند که اینکار مستلزم صرف وقت و هزینه بسیار زیادیاست ، کنفرانس تجارت و توسعه ملل متحد(UNCTAD) برآورد کرده است که تایید و مستندسازی اطلاعات۴ درصد هزینه کالایی است. – زائد، معادل ۶ یک راهکار خیلی مؤثر جهت تسهیل تعاملات تجاری و یک گام مهم در توسعه تجارت الکترونیکی ،استقرار پنجره واحد تجارت" Single Window" می باشد. پنجره واحد تجارت، تجلی پنجره واحد دولت درزمینه تجارت خارجی م یباشد. پنجره واحد تجارت بعنوان یک پل ارتباطی بین تجار از طرفی و دستگاهها و نهادهای مرتبط با امر تجارت از طرف دیگر عمل می کند . این سیستم مزایای متعددی در پی دارد . پنجره واحد تجارت موجب کاهش فساد اداری، ایجاد یک پایگاه اطلاعاتی و بانک داد هها بصورت منسجم و استاندارد، کاهش زمان و هزینه های فرآیند تجارت و اصلاح منابع دولت می شود .که در این مقاله سعی در آشنایی با این سیستم و مدلها و مراحل پیاده سازی آن شده است .