سال انتشار: ۱۳۹۳
محل انتشار: اولین کنفرانس ملی اقتصاد، مدیریت و فرهنگ ایرانی اسلامی
تعداد صفحات: ۹
نویسنده(ها):
رحمن بخش بهرام زهی – کارشناس ارشد حسابداری، دانشکده اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان ، ایران
علیرضا بلوچ زهی – کارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکده حقوق، دانشگاه پیام نور مشهد، ایران
گل صبا دهواری – دانشجوی کارشناسی زبان و ادبیات انگلیسی ، دانشکده ادبیات، دانشگاه سیستان و بلوچستان، ایران

چکیده:
امروزه در راستای جذب مشتری و ارتقای سطح فروش، جوایز و مشوق های گوناگونی از سوی فروشندگان درنظر گرفته می شود که با عقود قمار یا غرر و یا ربا شباهت دارند، از این رو ضرورت ایجاب می کند تا در چارچوب ضوابط فقهی احکام جوایز مروج مورد ارزیابی قرار گیرد. مشروعیت اعطای جوایز منوط بر آن است که عاری از هرگونه عوض مالی و تبرع محض باشد و گرنه جزو قمار یا سایر عقود غرر خواهد گرفت، همچنین در برابر قروض نباید وعده جایزه داده شود زیرا در این صورت به ربا منتهی می گردد. و طبق فتواهای مراجع عظام ، اعطا و دریافت جایزه های بانکی حساب های قرض الحسنه، در صورتی که شرکت دادن در قرعه کشی جایزه ها شرط دادن قرض الحسنه به بانک نباشد، جایز و حلال است.