سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: کنگره ملی علوم انسانی

تعداد صفحات: ۲۵

نویسنده(ها):

فروغ تصدیقی – عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر رضا
محمدعلی تصدیقی – عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر رضا

چکیده:

انگیزه تحقیق و نیاز به آن همواره زندگی انسان را در ط ول تاریخ به خود مشغول داشته است . این مسئله منجر به توسعه علم ودانش درتاریخ بشر شده است و امروزه توسعه جوامع نیازمند تحقیق در همه زمینه های علمی است. نهادهای آموزشی مانند سایرسازمان هابرای توسعه و رشد خود نیازمند پژوهش و تحقیق همه جانبه هستند.درغیراین صورت ازنوآوری وخلاقیت دور خواهند ماند و ایستا و فرسود ه خواهندشد.آموزش عا لی به عنوان متولی تحقیق و پژوه ش در کشور متأسفانه صرفاًبه نقش آموزشی خودبسنده کرده است. عوامل متعددی دراین زمینه دخالت دارد که مهم ترین آنها عبارت انداز :فقدان فرهنگ پژوهش و تحقیق ،فقدان انگیزه های مادی ومعنوی،عدم ارتباط بین محققان تمرکز گرایی تحقیقات درسازمان های دولتی ،موانع اداری و مالی (بوروکراسی )،موظف نبودن استادان به امرپژوهش،عدم کاربست تحقیقات دراین مقاله انتخاب وبررسی شدند. پس ازبررسی وتجزیه وتحلیل آن عوامل تحت عنوان چالش ها ی پژوهش وتحقیق درآموزش عالی ،برای برطرف کرد ن آن هاو دستیابی ب ه راهکارهایی برای رفع چالش های مذکور ، برخی ازویژگی های پژوهش و تحقیق در کشورهای توسعه یافته از قبیل برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت درزمینه روش های تحقیق،موظف بودن پژوهش برای استادان،مدیران و دست اندرکاران نظام آموزش عالی ،اعطای فرصت مطالعاتی و پژوهشی به استادان،قدردانی مناسب ازاستادان پژوهشگر ،ارتباط بین پژوهشگران و مدیران ،توجه به تحقیقات مشارکتی ،توجه به سرمایه گذاری در تحقیقات، کاهش بوروکراسی درنظام اداری آموزش عالی ،تأسیس یک سازمان تحقیقاتی مستقل در کشور با عنوان راهکارهای پژوهش و تحقیق در آموزش عالی بررسی شد و پیشنهادهای لازم ارائه شد