سال انتشار: ۱۳۸۴

محل انتشار: سیزدهیمن کنفرانس مهندسی برق ایران

تعداد صفحات: ۷

نویسنده(ها):

مهدی اره پناهی – دانشگاه صنعتی امیرکبیر
جعفر میلی منفرد – دانشگاه صنعتی امیرکبیر
کریم عباس زاده – دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

چکیده:

امروزه بیشتر مصرف کننده های انرژی الکتریکی دنیا در کارخانه ها و مراکز صنعتی موتورهای القائی سه فاز هستند. موتورهای القائی به دلیل ساختمان داخلی انها هنگام راه اندازی مستقیم جریان زیادی از شبکه می کشند که باعث ایجاد تنشهای الکتریکی و مکانیکی شدیدی در موتور شده واگر بطور مداوم ادامهیابد عمر مفید موتور کاهش می یابد از طرفی اگر امپدانس داخلی شبکه تغذیه کننده موتور کم باشد این روش راه اندازی باعث افت ولتاژ در شبکه نیز می شود از طرفی معمولا موتورهای القائی در مدت زمان بهره برداری همیشه در بار نامی قرار ندارند و اکثرا تحت بارهای سبک و یا بصورت بی بار هستند. در این حالت چون بیشتر جریان موتور را جریان مغناطیس کنندگی آن تشکیل می دهد لذا موتور دارای ضریب توان پائین و در نتیجه بازده کمی می باشد. در این مقاله یک راه انداز نرم با استفاده از برشگر AC طراحی و ساخته شده است که قابلیت کاهش جریان راه اندازی را تا ۶۰% دارد و نیز با استفاده از تئوری کاهش ولتاز در بارهای سبک بازده موتور تا حدود ۹% افزایش یافته است که نتایج عملی ارائه شده نیز تایید کننده این موضوع می باشد.