سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: کنفرانس بین المللی استراتژیها و تکنیکهای حل مسئله

تعداد صفحات: ۱۲

نویسنده(ها):

حسین گمار – کارشناس اداره برنامه ریزی نگهداری و تحویل قطعات داخلی
علیرضا باقرمحمدی – کارشناس اداره برنامه ریزی نگهداری و تحویل قطعات خارجی

چکیده:

انبارهای سایپا با در اختیار داشتن حدود ۴۰ % از فضای شرکت سایپا و فعالیتهای متنوع جاری در آن (دریافت, نگهداری و تحویل مواد) به سبب تعاملات گسترده و اثرگذار با سایر قسمتهای شرکت، افزایش نرخ تولید و تنوع آن ، محدودیت فضای در اختیار به موازات محدودیت کل شرکت، در ماموریت اصلی آن یعنی حفظ و نگهداری از اموال شرکت و لجستیک پشتیبانی از خطوط تولید دارای مشکلات و محدودیتهایی چند از قبیل مدیریت موجودیها، عدم استفاده بهینه از تجهیزات، عدم مشارکت پذیری نیروی انسانی، بروز حوادث متعدد، چیدمانهای ناایمن و نامنظم، پایین بودن سطح مهارتهای تخصصی پرسنلی، آشفتگی محیطهای اداری و عملیاتی، تنوع بسته بندی اقلام، ضایعات ایجاد شده، مغایرتهای مالی و … در چند رکن اساسی پشتیبانی و لجستیک ( نیروی انسانی ، فضا، عملیات، مالی، قطعات و مواد و تجهیزات) بوده است در طی سالهای اخیر در راستای حمایت از سیاستهای کلان شرکت و بصورتی فعال تر با بومی سازی نظام ۵S و استفاده لازم ازابزارهای کیفی همچون مهندسی مجدد و مهندسی ارزش در جهت حل یا بهبود این معضلات گام برداشته ایم که در ادامه بدان خواهیم پرداخت.