سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

ناصر بیک زاده مرزبانی – مدیر عامل شرکت تهیه و توزیع قطعات و لوازم یدکی ایران خودرو
پریدخت ورشوچی – مدیر پروژه تجارت الکترونیکی شرکت ایساکو

چکیده:

ارئه محصولات و خدمات جدید و کیفی و تلاش برای بقا و نیز افزایش سهم بازار، چالش اساسی سازمانهای امروزی است و عملا مهمترین دغدغه مدیران این سازمانها، چگونگی مواجهه با این بحرانها و تدوین برنامه های راهبردی موثر برای دستیابی به اثربخش ترین و زودبازده ترین راه حل هاست. تجارت الکترونیکی هم یکی از همین برنامه های راهبردی، برای جهش در مسیر تعالی سازمان هاست و تجربه پیاده سازی تجارت الکترونیکی برای تمامی شرکتهایی که مانند ایساکو با شبکه وسیعی از توزیع کنندگان در اتباط هستند و مایل به بهبود فرایندهای مرتبط با چنین شبکه ای هستند می تواند مفید واقع شود. شرکت ایساکو با در اختیار داشتن شبکه وسیعی از توزیع کنندگان(بیش از ۲۰۰۰ نمایندگی و فروشگاه در سراسر کشور)، در حال حاضر بزرگترین شرکت تامین و توزیع قطعات و لوازم یدکی خودروهای تولیدی در گروه صنعتی ایران خودروهای تولیدی در گروه صنعتی ایران ایران خودرو می باشد. ناگفته پیداست که داشتن تعاملات و همکاریهای مثبت و سازنده با چنین شبکه توزیع گسترده ای تا چه اندازه باز انگاری های مداوم ایشان برای یافتن راههای بهبود و شیوه تعامل موثرتر را می طلبد. از جمله مشکلاتی که شرکت در طی سالها استفاده از تکنیک های قدیمی و مرسوم همکاری با آن روبرو بوده است نارضایتی مشتریان از فرایندهای سفارش گذاری و خرید و پیگیری درخواست، شفاف نبودن روابط فروشنده و مشتری، عدم وجود بانک اطلاعاتی منسجم در رابطه با اجناس خریداری شده توسط مشتریان و بنابراین عدم پیش بینی صحیح تقاضا و کشش موجود در بازار برای اجناس و قطعات مختلف، ضعف در طرح ریزی فرایندهای مربوط به خرید و فروش، نارضایتی مشتریان از لزوم ترددهای هفتگی به تهران و حمل پول و چک برای خریدهای ایشان و وجود موانع و گلوگاه های بسیار در این مقوله و … را می توان نام برد. برای رفع این مشکلات و بهبود فرایندهای خرید و فروش و به خصوص فروش، نیاز به یک تجدید ساختار با استفاده از تکنیک های مهندسی مجدد کاملا احساس می شد. در بیان این تجربه سعی خواهد شد تا ضمن معرفی ابعاد طرح ریزی و پیاده سازی استفاده از تجارت الکترونیکی در شرکت ایساکو و تشریح موانع و زیرساختهای قانونی و تکنولوژیکی لازم، با ارائه فعالیت های انجام شده در قالب پروژه تجارت الکترونیکی و توجه به نتایج مربوطه، امکان شناسایی گام های اساسی کار و مدیریت آن به همراه ارائه دستاوردها و منافع سازمانی آن برای مخاطبین بویژه مدیران و صاحبان صنایع کشور فراهم گردد.