سال انتشار: ۱۳۸۱

محل انتشار: دومین همایش ایمنی هوانوردی

تعداد صفحات: ۱۳

نویسنده(ها):

علی بخشعلی پورکلخوران – دانشجوی دکتری مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی شریف، و کارشناس ارشد سازم
محمدجواد لطفی – کارشناس ارشد صلاحیت های پروازی و بررسی سوانح، معلم خلبان و خلبان ازما

چکیده:

اسپین حرکت ترکیبی خود چرخش با زاویه حملهبالاتر از زاویه حمله استال می باشد. حرکت دورانی اسپین بصورت تلفیقی و اسیلاتوری از حرکت های roll , yaw , pitch می باشد. شکل گسترش یافته اسپین هنگامی که مسیر حرکتی هواپیما کاملاً عمودی شده باشد و مشخصه های اسپین در هر دور تکرار میشود. اسپین بر اساس نوع هواپیمابه دسته بندی های نرمال، Utility، آکروباتیک و Incapable spinning تقسیم می شود.با توجه به وجود پروژه های متعدد هواپیماسازی در جمهوری اسلامی ایران، جهت اخذ گواهینامه نوع بایستی ازمایشات پروازی طبق مقررات وقوانین بین المللی انجام گیرد. در این آزمایشات، تست اسپین از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. در این مقاله سعی شده است راه کارهای مناسب، جهت جلوگیری از سوانح در هنگام تست اسپین در هنگام تستاسپین بر روی هواپیماهای نمونه (Prototype) ارائه شود.