سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: چهاردهمین کنفرانس سالانه مهندسی مکانیک

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

جواد مرزبان راد – استادیار دانشگاه علم وصنعت ایران، دانشکده مهندسی خودرو
مجتبی آقامیرزایی – دانشجوی کارشناسی ارشد خودرو
شریف شاه بیک – کارشناس محاسبات مهندسی، مرکز تحقیقات ایران خودرو

چکیده:

در این مقاله، پیش بینی مقاومت به فرورفتگی در ورق های نازک فولادی که معمولا در بدنه های خودرو استفاده می شود انجام شده است. برای این منظور، بار گذاری از نوع سیکلی و افزایشی در مرکز ورق دایره ای نمونه صورت پذیرفته و از روش های اجزاء محدود و شبیه سازی کامپیوتری برای مقایسه با تست های عملی استفاده شده است. یکی از اقدامات پایه جهت کاهش وزن پنلهای خودرو جایگزینی ورقهای فولادی با ورقهای نازکتر و مقاومتر است. مقاومت به فرورفتگی یکی از مهمترین الزامات طراحی پنل‌های خارجی بدنه خودرو می‌باشد. مقاومت به فرورفتگی نیروی لازم جهت ایجاد فرو‌رفتگی با عمق معین است. در این بررسی، منحنی تنش-کرنش ورقهای پیش‌کرنش شده در نرم‌افزار شبیه سازی شده و اثرات پیش‌کرنش ورق بر مقاومت به فرورفتگی نیز دیده شده است. نتایج نشان می دهد که با افزایش پیش‌کرنش، ابتدا مقاومت به فرورفتگی افزایش و سپس به علت نازک شدن ورق کاهش می‌یابد.