سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: اولین کنفرانس بین المللی مدیریت بازاریابی

تعداد صفحات: ۱۵

نویسنده(ها):

جمشید ناظمی – عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات و رییس مرکز مطالعات و بر
حسین علی مومنی – دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی بین الملل و عضو ه
امیرحسین جنگی – رییس اداره مطالعات زنجیره عرضه

چکیده:

در این تحقیق ابتدا نقدی بر رویکردهای گذشته نگر در رابطه با پیش بینی تقاضا صورت پذیرفته زیرا تمامی این مدلها از داده های گذشته بهره می گیرند حال آنکه در برخی موارد داده های گذشته نه تنها از جامعیت برخوردار نمی باشند بلکه حتی در مواردی داده های واقعی مرتبط موجود نمی باشند . لذا در این تحقیق بر اساس یک رویکرد پویا ابتدا رفتار تقاضا یا نرخ مالکیت خودرو در بازار جهانی مرور گردیده و بر اساس نتایج آن و برازش مدلی بر روی داده های کشورهای منتخب جهان،نرخ مطلوب مالکیت خودرو بدست آمده است . همچنین بر اساس آزمونهای آماری از میان متغیرهای اثر گذار بر تقاضای خودرو که مشتمل بر بیش از پانزده متغیر بوده است ،متغیرهای موثر انتخاب گردیده و مدل پیش بینی بر مبنای متغیرهای کلیدی بدست آمده است . لازم بذکر است که در این تحقیق،پیش بینی تقاضای خودرو در بازار ایران در راستای چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران یعنی تا سال ۱۴۰۴ صورت پذیرفته است . نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد که اولا از میان متغیرهای موثر بر تقاضای خودرو ،دو متغیر کلیدی درآمد سرانه و میانگین سنی جمعیت بعنوان عوامل کلیدی اثر گذار می باشند ثانیا بر اساس این عوامل ( ابتدا صرفا بر اساس درآمد سرانه و سپس با در نظر گرفتن هر دوی درآمد سرانه و میانگین سنی جمعیت ) پیش بینی تقاضا صورت پذیرفته است که حاکی از نزدیک شدن بازار خودروی ایران به مرحله تعادل می باشد . یعنی در سالهای نزدیک در پیش رو ( بسته به سناریوهای اقتصادی و اجتماعی ) ،بازار خودرو به حد تعادلی خود می رسد و از آن به بعد وابسته به رشد اقتصادی خواهد بود . در این مسیر حتی پیش بینی گردیده است رفتار بازار ابتدا با افتی روبرو گردد و سپس روند رو به رشد بطئی را داشته باشد .