سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: پنجمین همایش موتورهای درونسوز

تعداد صفحات: ۱۲

نویسنده(ها):

بیژن فرهانیه – عضو هیأت علمی، دانشگاه صنعتی شریف
مرتضی کلانتری – دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف
داود کمندلویی – دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف

چکیده:

یکی از مهمترین منابع صدای نامطلوب در خودروها، صدای امواج موجود در گازهای خروجی از موتور است. برای کنترل این صدا، از یک صداگیر در انتهای مسیر تخلیه گاز استفاده می شود. در صداگیر های واکنشی انرژی صوتی که توسط امواج و اغتشاشات فشار حمل می شود به سمت منبع تحریک بازتاب می گردد و بدین صورت توان صوتی که به سمت پایین دست در حرکت است، کنترل شده و تراز فشار صوت خروجی کاهش می یابد. در این مقاله از ترکیب روش تفاضل محدود برای حل جریان یک بعدی در لوله ها و روش مشخصه ها برای شبیه سازی مرزها استفاده شده و تابع انتقال صداگیرهای واکنشی تعیین شده است. نتایج بدست آمده از حل عددی با نتایج تجربی مطابقت بسیار خوبی دارد. در ادامه با توجه به سیکل استاندارد تست آلایندگی موتور، هندسه صداگیر مورد استفاده در خودروی پراید، با استفاده از این روش بهینه سازی شده است. نتایج بدست آمده نشان می دهد که کارآیی صداگیر بهینه سازی شده به مرتب بالاتر از صداگیر اولیه است.