سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: ششمین همایش ملی دانشجویی مهندسی شیمی و پنجمین همایش ملی دانشجویی مهندسی نفت

تعداد صفحات: ۱۱

نویسنده(ها):

زهره مهری – دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، دانشجوی کارشناسی شیمی کاربردی
مژگان بختیاریان – دانشجوی کارشناسی شیمی کاربردی
مهری دادگرنیا – دانشجوی کارشناسی شیمی کاربردی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم

چکیده:

بدیهی است که به لحاظ افزایش سریع جمعیت جهانی و با تبع آن افزایش مصرف انرژی، آثار زیست محیطی فعالیت‌های انسانی به شدت افزایش یافته است، بنابراین لازم است منابع و روش‌های جدید فنی برای تأمین نیازهای انرژی جستجو شود. پیل‌های سوختی فناوری خیلی مطمئنی برای آینده روشن‌تر را تشکیل می‌دهند، عموما توسعه تحقیق در پیل‌های سوختی نتیجه کاهش هزینههای ساخت و قیمت اجزای آنها افزایش طول عمر سیستم و تکمیل شبیه‌سازی کامل سیستم را به عنوان یک ابزار برای طراحی بهینه را، به دنبال خواهد داشت. پیل سوختی الکتروشیمیایی که برق خودروهای برقی را تولید می‌کند نشانگر انتشار کم گازهای مضر و بازدهی خوب می‌باشد. پیل‌های سوختی الکتروشیمیایی راه حل امیدوارکننده‌ای هستند زیرا به طور مداوم می‌تواند انرژی شیمیایی یک سوخت و یا اکسیدان را توسط فرآیندی که اساسا شامل واکنش شیمیایی در آند و کاتد یک سیستم الکترود ـ الکترولیت است به انرژی الکتریکی تبدیل کند، تبدیل انرژی در این صورت بدون انجام احتراق صورت می‌پذیرد. عرضه فراوان و نزدیک اتومبیل‌های پیل سوختی باعث توسعه تحقیقات برای پیدا کردن ماده تولید گاز هیدروژن شده است. از این رو متانول ماده مناسبی است و به نظر می‌رسد اتومبیل‌های آینده از متانول استفاده خواهند کرد. متانول قابل تولید از تمامی سوخت‌های فسیلی و با هزینه نسبتا اندک می‌باشد. به هر حال اگر متانول به صورت مستقیم استفاده شده عملکرد پیل سوختی اندک خواهد بود. و اگر خواسته شود به صورت غیرمستقیم مصرف شود باید از تبدیل کننده استفاده شود. در این مقاله به طور اجمال به بررسی ساز و کار استفاده مستقیم از متانول در پیل سوختی و پیل سوختنی متانول غیر مستقیم و تبدیل کننده‌ها می‌پردازیم.