سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: سومین کنفرانس بین المللی فناوری اطلاعات و دانش

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

احمد کاردان – دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
حامد منکرسی – دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات، دانشگاه صنعتی امیرکبیر

چکیده:

تطبیقپذیری و شخصیسازی در فرایند یادگیری الکترونیکی نقش خود را در چگونگی انتخاب محتوای آموزشی متناسب با میزان یادگیری کاربر نشان میدهد . دادههای ضمنی که با کمترین زحمت و بدون تاثیر بر فرایند یادگیری، قابل جمعآوری می باشند به عنوان منابعی با ارزش در روشهای مختلف تطبیقپذیری معرفی شدهاند . امروزه، روشی استاندارد و یکپارچه برای دخیل کردن انواع
پارامترهای ضمنی مانند مدت زمان مطالعه یک صفحه، تعداد کلیکها در یک صفحه و مدت زمان اسکرول کردن یک صفحه، در یک سیستم تطبیقپذیر آموزشی کمتر به چشم میخورد . روشها و گزارش هائی که تاکنون ارائه شده اند عمدتا در رابطه با موضوعی خاص و با اهدافی غیر از هدف یادگیری صورت گرفتهاند . این مقاله برای برطرف کردن این نقصان، یک چارچوب کلی ارائه میدهد که هدف نهایی آن معرفی راهکاری برای بدست آوردن رابطه بازخوردهای ضمنی کاربر، با میزان یادگیری او میباشد . این رابطه در قالب یک مولفه، به کمک یکسری داده واقعی آموزش میبیند، به نحوی که قابلیت استفاده مجدد آن در یک سیستم مدیریت یادگیری فراهم شود