سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات

تعداد صفحات: ۱۹

نویسنده(ها):

مجید حسین نژاد سلیمی – کارشناس ارشد مدیریت اجرائی، دانشگاه علم و صنعت ایران، سازمان صنایع دف

چکیده:

با ورود فناوری اطلاعات و ارتباطات به سازمان ها، کسب و کار و استراتژی های سازمان ها تحت تاثیر قابلیت ها و کاربردهای روز افزون آن قرار گرفته است، که میزان این تاثیر بر حسب ویژگی های هر سازمان متفاوت است. در چنین شرایطی که حرکت به سمت استفاده از فاوا گریز ناپذیر است، بکارگیری صحیح و بهره گیری حداکثر از قابلیت های آن، منوط به وجود استراتژی هایی مختص فاوا است که باید بر اساس چارچوب جامعی تدوین شود تا از اثر بخشی آن و همچنین همسویی اش بااهداف و استراتژی های کلان سازمان اطمینان حاصل شود. روش های رایج تدوین استراتژی ، همگی پیش از عصر دیجیتالی و بروز توانمندی های فاوا ارائه شده و در نتیجه در اغلب موارد، اقتضائات خاص فاوا در آنها در نظر گرفته نشده است. از سوی دیگر، در مدل های رایج برنامه ریزی فاوا که در سال های اخیر ارائه شده اند، به رغم تاکید بر ضرورتوجود استراتزی فاوا، در مورد چگونگی تدوین این نوع از استراتزی ، روش مدونی بیان نشده و بیشتر بر جنبه های تکنیکی و اجرایی اعم و برنامه های عملیاتی مرتبط با آن تکیه شده است.
در این مقاله ضمن مروری بر مفاهیم اساسی مرتبط با برنامه ریزی استراتژیک و همچنین مدلها، روش ها و ابزارهای برجسته و رایج برنامه ریزی استراتزی فاوا، چارچوبی برای تدوین استراتژی های فاوا ارائه می شود که کاربرد عمده آن در سازمان های غیر انتفاعی بوده و در تدوین طرح جامع فاوای نهاد کتابخانه های عمومی کشورنیز مورد استفاده قرار گرفته است.