سال انتشار: ۱۳۸۷

محل انتشار: سومین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

کلثوم عباسی شاهکوه – پژوهشگر مرکز تحقیقات مخابرات ایران
فاطمه ثقفی – عضو هیات علمی مرکز تحقیقات مخابرات ایران

چکیده:

آینده نگاری نوآوری، قابلیتی را ایجاد می کند که بقای سازمان ها را در میدان رقابت تضمین می کند. استفاده از آینده نگاری در تدوین فرآیند استراتژی مراکز تحقیقاتی باعث تخصیص بهینه بودجه ها خواهد شد. در این مقاله پس از شناخت ساختار تدوین استراتژی در مراکز تحقیقاتی ؛ چارچوبی برای نهادینه کردن آینده نگاری در فرآیند نوآوری در تحقیقات ارائه می شود. برای این کار چارچوبهای معتبر آینده نگاری مرور و با استفاده از تلفیق آنها به روش سنتر ترکیبی؛ ۹ گام برای آینده نگاری معرفی می شود. چارچوب آینده نگاری نوآوری با توجه به زنجیره ارزشی اطلاعات و الزامات مراکز تحقیقاتی در تدوین استراتژی ارائه شده است. توجه به تاثیر بافتار داخلی و خارجی برآینده نگاری وجه تمایز دیگر این چارچوب است.