سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: هشتمین همایش حمل و نقل ریلی

تعداد صفحات: ۱۳

نویسنده(ها):

عباس حاج‌فتحعلی‌ها – استادیار گروه مهندسی صنایع – دانشگاه شاهد
محمد مهدی سپهری – دانشیار گروه مهندسی فناوری اطلاعات – دانشگاه تربیت مدرس

چکیده:

مدیریت ارتباط با مشتری ( CRM ) مفهوم نسبتاً جدیدی از رویکرد توجه به خواسته‌های مشتری می‌باشد که با پیشرفتهای وسیع IT، نرم‌افزارهای خاص آن در حال توسعه هستند. دراین مقاله ضمن بیان مفاهیم مرتبط با CRM ، ابعاد و عوامل اصلی طراحی نرم‌افزارهای CRM بررسی شده و تعامل اجزای اصلی طراحی CRMبیان می شود. در ادامه، چارچوبی برای طراحی نرم افزار CRM یک سازمان حمل مسافری ارائه می‌شود که در آن چگونگی نفوذ CRM در قالب بخشهای داده ها، بانکهای اطلاعاتی، فرآیندهای تحلیلی و عملیاتی، واحدهای ارتباط مستقیم با مشتری، پشتیبانی، نتایج و گروه ذی‌نفعان تشریح شده‌ است. استفاده از زبان UML برای بیان چارچوب ارائه شده این امکان را فراهم می‌کند که نرم‌افزارهای خاص عملیاتی برای ارتباط و پردازش اطلاعات جهت اجرای CRM در سازمان مورد نظر فراهم شود. روش بکار گرفته شده برای طراحی چارچوب CRM می تواند به عنوان الگویی برای سایر سازمانها به کار برده شود.