سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: نهمین همایش حمل و نقل ریلی

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

سیدمسعود نصرآزادانی – روش اجرایی پروژه، کارفرما، مدیریت طرح، ساخت خطوط راه آهن
حمیدرضا جعفرزاده اسکویی – دانشجوی کارشناسی ارشد، مهندسی خطوط راه آهن، دانشگاه علم و صنعت ایران

چکیده:

بر اساس آنچه که امروزه بر پروژه های حمل و نقل ریلی حاکم است، می توان اذعان داشت که ساخت و بهره برداری سریع به همراه دستیابی به بالاترین کیفیت کار انجام شده و رسیدن به ارزش نهایی کار انجام شده در دستور کار سیاست گذاری کلان مراجع تصمیم گیر قرار دارد . رشد غیر متعارف دستگاه های دولتی از یک سو و کمبود نیروی متخصص در بدنه کارفرما زمینه ساز استفاده از خدمات مدیریت طرح گردیده است . بررسی های انجام شده در سایر کشورها نشان می دهد که ارزیابی اختلاف قیمت تمام شده کار نسبت به برآورد اولیه و تاثیر روش اجرا بر آن، بیانگر آن است که قیمت تمام شده در هنگام استفاده از مدیریت طرح (عامل چهارم) نسبت به روش سه عاملی هفت درصد .[ بیشتر، قیمت واحد کار یک و نیم درصد کمتر، سرعت ساخت شش درصد بیشتر و افزایش مدت قرارداد نه درصد کمتر می باشد[ ۱ در این تحقیق ضمن تعریف مدیریت طرح، به معرفی دو سیستم متفاوت اجرایی آن پرداخته، سپس بررسی خدمات مدیریت طرح و اجزاء قراردادهای چهار عاملی، دلایل توجیه مدیریت طرح بر طبق اسناد و مدارک فنی موجود بررسی شده و در نهایت با بررسی میدانی و اخذ نقطه نظرات متخصصین دست اندرکار با صنعت حمل و نقل ریلی الزامات مورد نظر جهت موفقیت پروژه های چهار عاملی و ویژگی های یک سیستم مدیریت طرح کارآمد در ساخت شبکه خطوط راه آهن کشور ارائه می گردد.