سال انتشار: ۱۳۸۲

محل انتشار: پنجمین همایش ملی صنایع دریایی ایران

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

مهدی سیف – شرکت مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو)

چکیده:

صنعت کشتی سازی که یکی از صنایع استراتژیک کشور است هنوز تا برخورداری از جایگاه یک صنعت استراتژیک بسیار فاصله دارد. اغلب پارامترهای مورد نیاز برای یک صنعت استراتژیک برای کشتی سازی در ایران وجود دارد: سرمایه گذاری درصنایع نفت و گاز و نیاز به حمل و نقل آنها ، ۲۷۰۰ کیلومتر مرز آبی، اشتغال زایی این صنعت و صنایع جنبی آن، کارگر کم هزینه و انرژی ارزان و …انگیزه حمایتهای که سایر کشورها(اروپا، آمریکا ، کره، چین، هند و …) از صنعت کشتی سازی خود بعمل می آورند متاسفانه در ایران جایگاهی نداشته است و این صنعت در شرایطی نابرابر تنها مانده است و انتظار رقابت جهانی هم از آن داریم. در این مقاله به مشخصه های یک صنعت استراتژیک ، مشخصه های صنعتی کشتی سازی در ایراننیز در انواع حمایتهایی که سایر کشورها ازصنعت کشتی سازی خود بعمل می آورند اشاره می گردد. همینطور از حمایتهای که از سایر صنایع در ایران بعمل می اید نیز نمونه هایی ذکر می گردد و در پایان راهکارهای حمایت و هدایت این صنعت استراتژیک پیشنهاد می گردد.