سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: ششمین همایش مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن

تعداد صفحات: ۱۴

نویسنده(ها):

علیرضا صحاف امین – مدیر تحقیق و توسعه گروه صنعتی وحید

چکیده:

ارتباط بین قابلیت حل مساله و کارایی برتر توسعه محصول به عنوان یکی از موضوعات اصلی تحقیقات در سالهای اخیر بوده است.
در این مقاله، فرآیند توسعه محصول به عنوان مجموعه‌ای از سیکل‌های مرتبط حل مسئله با یکدیگر می‌باشد، که در این میان روش Front-Loading یک نوع استراتژی حل مسئله با استفاده از تکنیک های دانش محور می‌باشد که به دنبال بهبود کارایی توسعه محصول با انتقال حل مسائل طراحی در فازهای جلوتر فرآیند توسعه محصول می‌باشد.اهمیت قسمت طراحی محصول به عنوان یکی قسمتهای استراتژیک و دارای اهمیت اقتصادی بسیار زیادی برای سازمان ها می باشد چنا نکه طبق تحقیقی که در شرکت رولز رویز در سال ۱۹۸۶ انجام گردیده است مشخص گردیده است که ۸۰ درصد هزینه نهایی محصول در مرحله تولید برای ۲۰۰۰ قطعه تولیدی به مرحله طراحی محصول بر می گردد و طی تحقیق مشابهی در شرکت جنرال موتور مشخص گردیده است که ۷۰ درصد هزینه های تولید برای سیستم انتقال در کامیون ها در قسمت طراحی آنها مشخص می گردد.بنابراین کاملا مشخص است که اهمیت فاز طراحی محصول به عنوان یک قسمت مهم از کل مرحله توسعه محصول مطرح است و سازمانها دائما بدنبال پیدا کردن روشهایی برای حل مشکلات طراحی در حداقل زمان و در مراحل جلوتر و با بالاترین کیفیت می باشند . از این جهت استفاده ار روشهای مدیریت دانش و استفاده از آنها در فرآیند طراحی محصول از اهمیت زیادی برخوردار است.در ادامه این مقاله ابتدا فرآیند حل مسئله و ارتباط آن با حوزه مدیریت دانش بررسی می گردد و در ادامه به بررسی انواع مشکلات دانش محور در فرآیند طراحی محصول و چگونگی برخورد با آنها و حل آنها پرداخته می شود و در انتها به مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز برای حل مشکلات دانش محور در فرآیند طراحی پرداخته می شود.