سال انتشار: ۱۳۸۷

محل انتشار: نخستین کنفرانس ملی بررسی فضای کسب و کار صنعت بیمه کشور

تعداد صفحات: ۱۹

نویسنده(ها):

سعید صحت – عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
علی اکبر فرجادیان – دانشجوی کارشناسی ارشد کارآفرینی دانشگاه تهران

چکیده:

با توجه به گسترش سهم بخش خصوصی در اقتصاد ایران پس از انقلاب اسلامی، اکنون زمان مناسبی برای گسترش فعالیت های اقتصادی و مولد در بخش خصوصی است.پیاده سازی بند ج اصل ۴۴ قانون اساسی خود فرصتی است برای افراد که از این تغییر نگرش دولت استفاده کنند و با وارد شدن به سازمان هایی که شاید اغلب دچار نوعی کندی و ناکارآمدی در عملکرد هستند با خلاقیت و تزریق ایده های جدید متحول کنند و در نهایت باعث تحول جامعه ایران شوند.واگذاری شرکت های بیمه و اعطای مجوز تاسیس شرکتهای جدید بیمه خصوصی در ۵ سال گذشته فرصت جدیدی را در صنعت بیمه کشور ایجاد کرده است.سرعت رشد شرکت های بیمه خصوصی به نحوی است که شمار اعطای نمایندگی های آنها در این چند سال بی سابقه بوده است.کسب و کارهای مرتبط با صنعت بزرگ بیمه هنوز چندان در ایران رشد نکرده و جای فعالیت دارد.دراین مقاله تلاش شده است تا با بررسی و معرفی تئوری دوره عمر سازمان آدیزس نقش های متفاوت تصمیم گیری و مدیریت سازمان ها درمراحل مختلف دوره عمر سازمان معرفی شود واهمیت نقش کارآفرینی و دیدگاه کارآفرینانه در راه اندازی کسب وکار و مدیریت سازمان های بزرگ، همچون شرکت های بیمه، نشان داده بشود. بر اساس تئوری آدیزس برای تصمیم گیری و مدیریت سازمان ها در بخش های مختلف از دوره حیات سازمان چهار نقش و مهارت باید وجود داشته باشد، که هر یک در دوره های مختلف می توانند نقش اصلی باشند یا می توانند نقش فرعی باشند.لازم به ذکر است که تمامی نقش ها باید در تصمیم گیری لحاظ شوند.این چهار نقش عبارتند ازاجرا ، اداره کنندگی ،کارآفرینی و خلاقیت و نقش یکپارچگی .در مراحل مختلف چرخه عمر سازمان میزان اهمییت این نقش با ترکیب حروف اول این کلمات به صورت کوچک و بزرگ نشان داده شده است.