سال انتشار: ۱۳۸۷

محل انتشار: دومین کنفرانس داده کاوی ایران

تعداد صفحات: ۱۲

نویسنده(ها):

علی معینی – هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
بهنام امیری – دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه تهران

چکیده:

تجارت الکترونیک فرصتهای بسیاری را برای بازیگران فراهم آورده و در عرصه تکنولوژیک نیز حوزه های نوآوری و ابداع را افزایش داده است. در این عرصه تکنولوژی های مختلفی جهت حمایت از تجارت الکترونیک بهینه سازی و یا ابداع می شوند. یکی از تکنولوژی های پر کاربرد در عرصه فن آوری اطلاعات بیومتریک است. بیو متریک بنا به دید رایج بسیاری از افراد مربوط به سامانه های امنیتی پلیسی و کاربرد ها ی وی ژه آن در حوزه امنیت است. اما امروزه بیو متریک علاوه بر حوزه امنیت ،عرصه های جدیدی را برای حضور خود انتخاب کرده است و آن مباحث بازار ی ابی و علوم شناختی است. روند گسترش استفاده از بیو متریک در این عرصه ها به گونه ای است که روز به روز بر موارد کاربرد آن افزوده م ی شود . در مقاله سعی شده است تا با مروری بر دو کاربرد اصلی بیو متریک در حوزه امنیت و بازار یابی کاربرد این تکنولوژی را در فراهم آوردن اطلاعات مورد نی از برای داده کاوی و رفتار شناسی مشتریان را بررسی کنیم.