سال انتشار: ۱۳۸۱

محل انتشار: همایش ملی ارگونومی در صنعت و تولید

تعداد صفحات: ۱۱

نویسنده(ها):

محمدامین موعودی – عضو هئیت علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مازندران

چکیده:

انسانها دارای اندازه ها و شکلهای مختلفی هستند . یک اندازه یا شکل خاصی درصد کمی ازآنها را نیز شامل نمی شود . بعنوان نتیجه ای برای عملکرد مطلوب – باید پوشش برای اشیاء یا اشخاص – یا هر چیزی به قصد نگهداری ، حمل و نقل یا محافظت آنها در تعدادی از اندازه ها و شکلهای مختلف ساخته شود . این مطلب اصل مسلم زمینه واقعی کاربرد تخصصی فاکتورهای انسانی را نشان می دهد . برای یکسری از تولیدات جهت مناسب بودن کالا در بازار ، در چند شکل ،سایزها باید از لحاظ ابعادی تغییرنمایند ، و این موضوع مورد توجه سازندگان
می باشد . بعنوان نمونه ، کفشها در سایزهای مختلف از نظر طول و پهنا بعلاوه چندین نوع قوس و پاشنه ساخته می شوند . پیراهنها درچندین سایز قطر گردن ، طول آستین ومحیط سینه دوخته می شوند . لازمه تعدد سایزها و شکلهای محصول این است که مناسب نسبت بزرگی از جمعیت که برای آنها طراحی شده اند باشد . این مستلزم آن است ، که یکسری قوانین از جمله انگیزش و فروش بیشتر در بازار ، مناسب و راحت بودن برای خریدار ، باید رعایت شود . سازنده ها برای اینکه ابعاد محصولشان متنوع باشد و هر یک در چه سایزهائی ساخته شوند باید چه تصمیمی بگیرند ؟
آیا اینکه سازنده قصد ساخت فقط یک یا چندین سایز را داشته باشد ، مسئله یکسان است : کدام سایز باید ساخته شود ؟ بعلاوه ، اگر تعداد سایزها افزایش یابد چطور می شود مزایاومعایب افزایش
بها را به افزایش مناسب بودن تعیین نمود . سازنده نیازمند روش مناسب جهت محاسبه بهای اض افی ساخت سایزهای چندگانه می باشد . از این گذشته ، چطور می توان میزان افزایش متناسب بودن برای جمعیت استفاده کننده را تعیین نمود ؟ در غیاب روشهای تجربی و روشهائی که می تواند جزئیات دقیق تری را در بازار هدف پیش گوئی نماید ، راه محافظه کارانه ، قیمتهای به حداقل رسانیده شده را پیشنهاد می نماید ، این مضمون بیان می کند که چرا تعدادی از محصولات در یک یا فقط تعداد کمی سایز ساخته می شوند .