سال انتشار: ۱۳۸۲

محل انتشار: نهمین کنفرانس سالانه انجمن کامپیوتر ایران

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

سامان هراتی زاده – دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف
غلامرضا قاسم ثانی – دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف

چکیده:

مسابقات روباتهای فوتبالیست، دارای پیچیدگی هایی است که آن را مستعد اجرای کارهای تحقیقاتی و تجربی در زمینه هوش مصنوعی ساخته است. یکی از شاخه های عمده در هوش مصنوعی «برنامه ریزی» است که به مساله یافتن برنامه هایی می پردازد که اجرای انها توسط یک یاچند مامور، هدفی خاص را برآورده می سازد. برنامه ریزی روش های گوناگونی دارد. ما تعدادی ازاین روش ها را برای به کار گرفته شدن در دامنه روباتهای فوتبایست رده شبیه سازی، بررسی کردیم. نتایج حاصل ، نشان میدهد که شیوه برنامه ریزی واکنشی، برای محیط های پویا و غیر شفافی که در ان اطلاعات مامور درباره محیط، اندک و نادقیق است، مناسب تر ازسایر روش ها است. همچنین مشخص شد که استفاده از یک ساختار مبتنی بر قواعد، برای تولید برنامه ریز واکنشی ، علاوه بر افزایشسرعت عمل برنامه ریزی انعطاف پذیری آن را نیز بالامی برد.