سال انتشار: ۱۳۸۷

محل انتشار: دومین کنفرانس داده کاوی ایران

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

نفیسه شبیب –
محمدعلی نعمت بخش –
فریبرز قهرمانی –

چکیده:

با توجه به رشد نمایی اطلاعات موجود در مورد محصولات، کاربران به منظور پیدا کردن محصولات مورد علاقه یشان با مشکلاتی مواجه می باشند. بدین منظور نیاز به طراحی سیستمهایی است که با شناخت رفتار کاربران به آنها در انتخاب محصولاتی که با سلایق کاربران تناسب بیشتری دارد، کمک نمایند. در این مقاله با استفاده از تکنیکهای داده کاوی و انجام مدل خوشه بندی، کاربرانی که اولویتهای مشابه دارند، شناسایی نموده سپس پیشنهادات مناسبی را به اینگونه کاربران ارائه می نماییم. این پیشنهادات نه تنها با توجه به رفتار مشتری شخصی سازی می شوند، بلکه موقعیت کاربر را نیز در نظر می گیرند. به منظور ارزیابی مدل، از داده های MovieLens که وب سایت پیشنهاد فیلم می باشد استفاده نمودیم. نتایج ارزیابی نشان داد که روش ما از دقت خوبی به منظور پیش بینی اولویتهای کاربران برخودار می باشد