سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: ششمین همایش مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن

تعداد صفحات: ۱۶

نویسنده(ها):

صادق شهبازی – عضو هیئت علمی گروه مهندسی خلاقیت و نوآوری دانشگاه صنعتی مالک اشتر، عض
سیدمهدی گلستان هاشمی – عضو هیئت علمی و مدیرگروه مهندسی خلاقیت و نوآو

چکیده:

تحقیقات فعلی نشان می دهد که نقطه اصلی در فرآیند طراحی در مرحله ای قرار گرفته که ایده های ابداعی به مرحله اجرا در می آید. و اینکه بدون وجود چنین ایده هایی هیچگونه پیشرفتی در آینده به منظور تولید محصولات جدید صورت نخواهد گرفت و این دلیل آن است که باید دانش خلاقیت شناسی TRIZ که دارای قابلیت بالا برای بهبود فرآیند توسعه و ایجاد محصول جدید است , بکار گرفته شود.
این مقاله با ارائه مدل بیان می دارد که چگونه ابزارهای مختلف دانش خلاقیت شناسی TRIZ می تواند در فرایند طراحی محصول جدید به کار گرفته شود و در حل مسایل موجود در فرایند طراحی و همچنین نوآوری محصول کارا و اثر بخش باشند.