سال انتشار: ۱۳۸۷

محل انتشار: دومین کنفرانس داده کاوی ایران

تعداد صفحات: ۱۷

نویسنده(ها):

مهدی غضنفری –
فرزاد وزیری –
نگار رستگار –
سمیه علیزاده –

چکیده:

با توجه به اهمیت انتخاب استراتژی های کلان صادراتی در کشور کمبود چهارچوب مدونی که برپایۀ فناوریهای نوین استوار باشند و بتوانند کشور را در راستای اهداف صادراتی آن هدایت کنند کاملاً احساس می شود. در این مقاله پس از تعریف مفهوم سنجش شباهت و داده های صادراتی کشور، با استفاده از تکنیک خوشه بندی که از روشهای داده کاوی است، چهارچوبی جهت انتخاب و تعیین استراتژیهای کلان مناسب برای صادرات کالاهای کشور تدوین می گردد. این چهارچوب ابتدا براساس یافته های حاصل از شناسایی شباهت میان محصولات صادراتی و شباهت میان کشورهایی که کالاها به آنها صادر می شوند. شکل گرفته و سپس با هدف شناسایی کشورهایی که احتمال بازاریابی موفق محصولات صادراتی در آنها بیشتر است، گسترش یافته و طرح نهایی ارائه می گردد. پس از آن داده های مختلف مربوط به کالاهای صادراتی کشور جهت تحلیل شباهت میان کشورها و محصولات در این چهارچوب مورد آزمایش قرار گرفته و نتایج آن در قالب خوشه هایی ارائه می گردد . نمونه استراتژی تعیین شده براساس چهارچوب پیشنهادی دستاورد این مقاله خواهد بود.