سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: اولین همایش ملی عمران شهری

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

غلامرضا ایرانی – کارشناس ارشد معماری، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
علیرضا معتمدتیا – کارشناس ارشد عمران (برنامه ریزی حمل و نقل ترافیک) عضو هیئت علمی دانشگاه

چکیده:

سالیان دراز است که متخصصین برآنند تا سیستم هایی را ابداع کنند که وسایل نقلیه را در خیابان راهنمایی و به مقاصد مورد نظر عدایت نمایید و خود چنین سیستم هایی از اتلافوقت رانندگان و مسافرین و استهلاک وسایل نقلیه جلوگیری و به سریع تر رساندن کالا ها موجود مورد نیاز کمک می کنند. در این امر، کارخانه های اتومبیل سازی و شرکت های الکترونیکی پیشقدم بوده و ابزارهای مختلفی را به خدمت گرفته تا علاوه بر هدایت بهینه وسایل به مقاصد خود، اطلاعات گوناگونی اعمال محل پمپ بنزینها، پارکینگهای و تعمیرگاه ها، سرعت خای مجاز و غیر مجاز را در اختیار رانندگان قرار می دهند. دولتها نیز در این خصوص سرمایه گذاری زیادی نموده اند. به ویژه در ژاپن و آمریکا بودجه قابل توجهی به این امر اختصاص یافته است.
مطالعه اساسی در کنترل هوشمند ترافیک به دهه ۷۰ میلادی باز می گردد . ابزارهای که در آن زمان برای تعیین موقعیتبکار برده می شد عبارت بود از سیستم های ایرنشیال (INS) و سیستم های ترکیی کیلومتر شمار، سرعت سنج و ژیروسک ، امروزه کنترل هوشمند ترافیک با آمدن گیرنده های ماهواره ای GPS رشد قابل ملاحظه ای نمودهو سیستم های مختلفی به بازار آمده اند.
دو سیستم GIS , GPS نقش اساسی در تعیین موقعیت اطلاع رسانی ، مدیریت حمل و نقل و کنترل ترافیک داشته و همچنین وسایل و ابزارهای تکمیلی مشکلات زیادی را در امور حمل و نقل حل می نمایند.