سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: اولین همایش GIS شهری

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

سهراب بنای زیر کار – عضو باشگاه پژوهشگران جوان تبریز، دانشجوی رشته مهندسی عمران، دانشگاه
علیرضا معتمدنیا – عضو باشگاه پژوهشگران جوان تبریز، کارشناس ارشد عمران (برنامه ریزی حمل
غلامرضا ایرانی – عضو باشگاه پژوهشگران جوان تبریز، کارشناس ارشد معماری، عضو هیئت علمی د

چکیده:

سالیان دراز است که متخصصین بر آنند تا سیستم هایی را ابداع کنند که وسایل نقلیه را در خیابان راهنمایی و به مقاصد مورد نظر هدایت نمایید و خود چنین سیستم هایی از اتلاف وقت رانندگان و مسافرین و استهلاک وسایل نقلیه جلوگیری و به سریع تر رساندن کلااها موجود مورد نیا کمک می کنند. در این امر، کارخانه های اتومبیل سازی و شرکت های الکترونیکی پیشقدم بودهو ابزارهای مختلفی را به خدمت گرفته تا علاوه بر هدایت بهینه وسایل به مقاصد خود، اطلاعات گوناگونی اعمال محل پمپ بنزینها، پارکینگ های و تعمیرگاه ها، سرعت های مجاز و غیر مجاز را در اختیار رانندگان قرار میدهند. دولتها نی در این خصوص سرمایه گذاری زیادی نموده اند. به ویژه در ژاپن و آمریکا بودجه قابل توجهی به این امر اختصاص یافته است.
مطالعه اساسی در کنترل هوشمند ترافیک به دهه ۷۰ میلاید باز می گردد. ابزارهای که در آن زمان برای تعیین موقعیت بکار برده می شد عبارت بود از سیستم های اینرشیال (INS) و سیستم های ترکیبی کیلومتر شمار، سرعت سنج و ژیروسکوپ، امروزه کنترل هوشمند ترافیک با آمدن گیرنده های ماهواره ای GPS رشد قابل ملاحظه ای نموده و سیستم های مختلفی به بازار آمده اند. دو سیستم GIS , GPS نقش اساسی در تعیین موقعیت اطلاع رسانی، مدیریت حمل و نقل و کنترل ترافیک داشته و همچنین وسایل و ابزارهای تکمیلی مشکلات زیادی را در امور حمل و نقل حل می نمایند.