سال انتشار: ۱۳۷۸

محل انتشار: اولین همایش موتورهای درونسوز

تعداد صفحات: ۱۲

نویسنده(ها):

سید محمد هاشمی نژاد – دانشکده مهندسی مکانیک – دانشگاه علم و صنعت ایران
هادی غفاریان حسینی –
علیرضا حاجی اسماعیلی –

چکیده:

صدا خفه کن ها غیر فعال در سیستم اگزوز خودرو ترکیبی از المانهای واکنشی و مقاومتی هستند کمه برای تضعیف دامنه نوسانات فشاری و کاهش سطح صدای منتشره از منبع در سیستم خروجی گاز بین موتور و محیط خارج جایگذاری می گردند. منظور از طراحی سیستم اگزوز کنترل انتقال انرژی آکوستیکی از منبع صوت یعنی موتور و انتشار آن به محیط، به وسیله سیستمی است که کمترین میزان افت عملکرد موتور را باعث شود. به عبارت دیگر، هدف یافتن سازش مناسب بین به حداقل رسانده صدای مزاحم و به حداکثر رساندن توان خروجی موتور و کارایی بهینه مصرف سوخت است. تجربه نشان می دهد که تئوری خطی فیلترهای اکوستیکی بر مبنای روش افت انتقال تصویر قابل قبولی از رفتار اکوستیکی سیستم اگزوز موتورهای احتراق داخلی ارائه می دهد. در این مقاله ضمن معرفی المانهای واکنشی و جذبی و تعریف معیارهای عملکرد یک صدا خفه کن، فرآیند طراحی یک سیستم اگزوز مطالعه شده است.