سال انتشار: ۱۳۸۵

محل انتشار: سومین همایش قیر و آسفالت ایران

تعداد صفحات: ۳۳

نویسنده(ها):

سیدمرتضی مرندی – استادیار گروه، مهندسی عمران، دانشگاه شهید باهنر کرمان
پروین صفاپور – عضو هیئت علمی گروه مهندسی کامپیوتر، دانشگاه شهید باهنر کرمان
علیرضا توکلی – کارشناس ارشد راهسازی

چکیده:

پروژه راه اصلی دوغارن – هرات به طول ۱۲۲ کیلومتر بعنوان بخشی از کمک های نظام جمهوری اسلامی ایران به افغانستان اجرا گردیده است. با توجه به وضعیت خاص منطقه، کمبود مصالح مرغوب و بارگیری بیش از حد کامیونهای افغانی (حدود ۷۰ تن در هر تریلر) این جاده بصورت ویژه طراحی و به مرحله اجرا در آمد. در روسازی جاده مزبور از روش پیشرفته تثبیت لایه اساس با استفاده از سیمان و قیر امولسیون و با بکارگیری ماشین الات ویژه بهره گیری شده است. در طراحی این جاده از روش شل و نرم افزارهای PAVERS و PADS استفاده شده است. نتایج استفاده از ماشین آلات مخصوص جهت اجرای این جاده، استفاده از تکنولوژی جدید تثبیت و کنترل کیفیت با دستگاه خیزسنج دینامیکی (Falling Weight Deflectometer) نشان می دهد که ظرفیت باربری لایه تثبیت شده بیش از دو برابر روشهای سنتی بوده و مضاعف اینکه سرعت اجرای عملیات بطور محسوسی هزینه های اجرائی را کاهش داده است.