سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: بیست و دومین کنفرانس بین المللی برق

تعداد صفحات: ۷

نویسنده(ها):

احمد دارابی – دانشکده مهندسی برق و رباتیک، دانشگاه صنعتی شاهرود
حمید لسانی – دانشکده برق و کامپیوتر – قطب کنترل و سیستم های هوشمند – دانشگاه تهران
تیمور قنبری – دانشکده مهندسی برق و رباتیک، دانشگاه صنعتی شاهرود
محسن صنعتی مقدم – دانشکده مهندسی برق و رباتیک، دانشگاه صنعتی شاهرود

چکیده:

موتورهای پسماند به علت ساختار مکانیکی مستحکم و مقاوم، ماشینهای مناسبی برای کاربردهای سرعتهای بالا می باشند . علاوه بر این خود راه انداز بودن، سرعت و گشتاور ثابت، جریان راه
اندازی کمتر از دو برابر جریان نامی و حفظ پایداری در برابر اغتشاشات سرعت از مزایای دیگر این موتورهاست . همچنین این موتورها دارای محدودیتهای همانند بازده و ضریب قدرت نسبتا کم و زمان راه اندازی بالا می باشند . با استفاده از ماده پسماند مناسب، استاتور شیار بسته و طراحی خوب می توان تا حدودی بر بعضی از محدودیتهای این موتور غلبه کرد [.۱]-[۸] گشتاور این موتورها با تنظیم نسبت V/F در رنج وسیعی قابل کنترل بوده و می توان با اضافه کردن یک پوشش هادی روی ماده پسماند روتور به گشتاور راه اندازی نسبتا خوبی برای موتور رسید . در این مقاله با پیاده سازی یک مدل دینامیکی گذرایی از ماشین پسماند عملکرد دینامیکی این ماشین به عنوان شتابدهنده توربوشارژر ماشینهای دیزلی مورد بررسی قرار گرفته و رفتار آن در دو مد کاری موتوری و ژنراتوری مطالعه می شود