سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: هفتمین همایش ملی دانشجویی مهندسی شیمی

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

ریحانه معانی جو –
دکترمهرداد منطقیان –
پریسا نوری اصل –

چکیده:

استانداردهای محیط زیست و پدیده گلخانه ای باعث احساس نیاز به یک تکنولوژی پایدار با بازدهی بالا برای جلوگیری از انتشار Nox خروجی از اگزوز اتومبیلها شده است به علت محدودیتهای محیط زیستی برای حذف این آلودگیها نمی توان از روشهای متداول استفاده کرد . راه حل این مشکل استفاده از پلاسمای غیر گرمایی همراه با کاتالیزور است . زیرا پلاسما یا کاتالیزور به تنهایی بازدهی زیادی در دماهای پایین ندارند در حالیکه استفاده همزمان از ایندو باعث می شود بازدهی حذف NOx تا حدود ۶۰% افزایش یابد . برای این منظور میتوانیم از راکتورهای پلاسمایی استفاده کنیم، راکتور DBD برای هدف ما بهترین نوع راکتور است،همچنین یافتن کاتالیزور مناسب برای این منظور کمی مشکل به نظر می رسد زیرا کاتالیزورهای متداول در حضور پلاسما فعالیت کمی از خود نشان می دهند، بررسیها نشان داده است که γ-Al2O3 ، Cu-ZSM5 ، Na-ZSM5 و TiO2 در حضور پلاسما نیز فعال هستند.